Wat is Zoekmachine Optimalisatie of SEO?

door Jan de Wit op 06-08-15 in Local SEO

Zoekmachine optimalisatie zijn alle activiteiten die erop gericht zijn om een website goed te laten scoren. In Nederland ligt vooral de focus op de zoekmachine van Google. Zoekmachines zoals die van Yahoo of Bing worden in Nederland vrijwel nooit gebruikt.

Zoekmachine optimalisatie heeft twee grote gedeeltes. De eerste is het optimaliseren van de website voor zoekmachines en de tweede is het vergaren van links. Dit wordt linkbuilding genoemd. Volgens Google is het vergaren van links door ruil of inkoop verboden en Google straft het dan ook met penalty’s.
zoekmachine optimalisatie
Website optimalisatie

Als je een website laat maken moet de ontwerper zoekmachine optimalisatie altijd in je achterhoofd houden, want je wil immers dat de website bezoekers aantrekt. Om bezoekers aan te trekken moet de website in Google gevonden worden. Google heeft richtlijnen en hun voorkeuren uitgebracht in een handleiding waarin staat hoe je het wel moet doen en hoe je het niet moet doen met zoekmachine optimalisatie voor blog. Deze tips hebben veel mensen geholpen, maar er komt toch veel meer bij kijken. De regels van Google zijn een richtlijn en niet een strategie. Google vind relevantie bijvoorbeeld heel belangrijk en websites met hoge relevantie krijgen een hogere score van Google. Een website kun je relevant maken in de ogen van Google door gebruik van zoektermen in je content. Hoe meer informatie je geeft over een zoekterm, hoe relevanter de content word.

Snel laden

Wat veel mensen al wisten en nu zeker is dat Google kijkt naar de laadtijd van websites. Websites dat sneller laden krijgen een hogere score van Google. Zorg er dus voor dat je website snel laadt. Dit kun je voor elkaar krijgen met betere hostingpakketten. Wat meer besteden aan hosting met snellere laadtijd zal je op den duur geld opleveren en ook geld besparen. Google hecht ook veel waarde aan website responsive maken bij zoekmachine optimalisatie. Een responsive website reageert goed op alle apparaten. Een responsive website past zich bijvoorbeeld aan, wanneer de gebruiker op een smartphone is. Kortom alles wat de website gebruiksvriendelijker maakt is in de ogen van Google beter en zal de website een hogere score krijgen.

Linkbuilding

Bij zoekmachine optimalisatie wordt er vaak gebruik gemaakt van linkbuilding, terwijl dit niet mag van Google. Links moet je eigenlijk op een organische manier verkrijgen. Dit gebeurt bijvoorbeeld, wanneer een andere website het over jouw website heeft of wanneer jouw website in een krant artikel word genoemd. Normaal als men een stuk content of afbeelding overneemt moet die ook linken naar de oorspronkelijke website. Dit is de manier waarop websites op een organische manier links verkrijgen.

In werkelijkheid gaat het heel anders aan toen. Mensen ruilen of kopen links in, om hun website goed te laten scoren. Er zullen dan ook heel weinig websites in de top staan, dat zonder link ruil of link inkoop in de top zijn gekomen. Zelfs de grote bedrijven doen aan linkbuilding en die doen het op een grotere schaal. Bekende elektrogiganten bijvoorbeeld staan allemaal in de top, omdat ze op een grote schaal links inkopen. Als je in de top 10 wil komen zul je vaak ook aan een vorm van linkbuilding moeten doen.

Log in om te reageren